8 mars, Styling i filmhuset på gärdet

Det här blir en lång blogg för jag vill berätta om min fantastiska dag i filmhuset på Gärdet i Stockholm.

Alla som känner mig vet hur pigg jag är kl. 05:30 på morgonen. Ni som däremot inte gör det ska jag berätta för att jag brukar vara halvdöd. Före 11 kaffet är det inte så stor idé att försöka få mig att le. Jag skulle hinna duscha, packa klart på en timme. Upp kommer jag alltid men det var en usel start denna dag. Min mage var inte med mig. Efter några dagar med feber och ont i halsen tidigare så hade detta lilla virus lyckats vandra vidare ner till magen. Det startade med magknip efter ett glas juice och en macka. Dessutom så hade jag fortfarande rikliga blödningar och hade lyckats blöda ner halva hotellsängen. Migränen kom som ett brev på posten och dagens första dos med migränmedicinen hade jag hunnit ta redan på natten. Tur var väl det för annars hade jag nog kräkts också.  Jag började bli riktigt orolig för hur denna dag skulle gå. Taxin hämtade upp oss på hotellet klockan 07:15 och då hade jag redan hunnit vara på toa 4 gånger. Jag var helt tom i magen och fruktansvärt trött.

Vi var framme vid filmhuset och visades den korridor där vi skulle förvara våra väskor och ytterkläder under hela dagen. Alla jobbade febrilt med förberedelser. Sen startade det ena momentet efter det andra. Först var det fotografering i våra gamla kläder. Vi skulle ha samma på oss som vi hade då vi mötte Trinny och Susannah i karlstad. När detta var klart så skulle vi in på något som kallas fitting. Det var provning av kläder för att vi skulle få rätt storlekar. Först blev jag tilldelad ett par Magic pants det är ett par underbyxor som liknar cykelbyxor men är väldigt tighta så att man verkligen drar in allt som går. Vi fick inte se resten av provningen utan de satte på oss ögonbindel. Jag började verkligen undra vad det skulle bli när de var 3 personer som fick ta i för att knäppa ett par byxor på mig. Jag försökte protestera men de gav sig inte. Sedan fick jag på mig en kort klänning som slutade vid Vagnhärad, stationen före Trosa. Jag tänkte att det här blir säkert riktigt sexigt. Det var ju vad jag bett om så det är väl bara att bita i det sura äpplet och låta dem hållas.

När alla var klara med fittingen var det dags för oss att samlas inne i studion för då startade filminspelningen med Trinny och Susannah. Vi fick stå i en halvcirkel och så plockade de fram en i taget. När de berättade vad de skulle göra med oss så fick vi hålla för öronen. Alla andra visste vad man skulle få för styling men man visste det inte själv. Sen startade allt. Vi fick inte gå ut utan att tala om för Frida som hela tiden höll i allt. Inga speglar fanns och vi fick be om lov att få gå på toaletten och då följde de med till dörren för att kolla så vi inte försvann.

I många timmar fick vi vår styling. Mig satte de i frisörstolen direkt och där var jag inte klar innan kl. 15. Först gjorde en färgning som måste ha varit en blekning för den satt i väldigt länge. När det var klart satte de i en ny färg i en massa aluminiumfolie bitar över hela skallen. Jag lyckades få lov att gå på toa med håret vackert uppsatt och ena kamerakillen var snäll och tyckte att jag verkligen hade blivit vacker. Han skulle ha velat använda mig som kameralänk sa han. De var väldigt trevliga och hade massor med humor hela tiden. Det var lätt att jobba med dem.

Jag lovar att det var gott med lite mat då jag äntligen var klar med mitt hår. Jag hade under hela dagen där hunnit på i mig ett glas saft och en kopp kaffe. De såg att jag började bli skakig och kom in i studion med lite paj åt mig. Det var minst sagt välbehövligt då.

Sedan blev det sminkning och här såg man mer av vad de använde för färger. Jag fick lära mig vad jag passade i och har alltid använt färger som jag inte alls skulle ha. Nu fick jag hjälp att sminka så det lyfte fram mina ögon. Läpparna valde de också en ny glans på.

Vi fick med oss hem en påse från Maybelline med några av de produkter som passade för oss.
Ögonskugga färg 337
Läppgland nr 130
Nagellack nr 261


Till sist var det dags för att prova ut kläder. Vi hade delats upp i 2 grupper och jag blev stylad av Susannah. Hon hjälpte mig att välja kläder för catwalken. Jag hade hela tiden trott att vi skulle få ha de kläder som de provade på oss med ögonbindel. Så var det inte alls utan jag fick prova några klänningar och den sista hon plockade fram åt mig var en underbart vacker långklänning. Den fick sys om lite så den passade. Skorna var ett par beiga med både platå och hög klack. Jag ska visa mina ben och använda klänning med armarna bara. För att bära upp klänningen snyggt visade hon mig mycket hur jag skulle stäcka på mig och tänka på hållningen. Jag tror vi var helt överens i alla utom skorna. Den modellen skulle jag aldrig köpa. De var dessutom mycket svåra för mig att gå i.

Nu var det strax klart med hela stylningen och jag var mycket nyfiken givetvis på hur jag såg ut. Vi hade fortfarande inte fått se och alla var nervösa inför catwalken där våra nära och kära satt och väntade på att vi skulle komma fram och visa oss. Jag hade börjat må bra igen och nu kändes det som att jag har välden framför mina fötter, nu var det snart dags att få visa upp mitt nya jag för publiken, svenska folket i TV och inte minst för mig själv. Hur skulle reaktionen bli?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0